2014. március 20., csütörtök

Balázs Péter: Transzferárazás során felmerülő általános nehézségek

A transzferárazás kapcsán számtalan nehézség merül fel, amelyről részletes listát ismertetünk az alábbiakban. Bevezetésként pedig szeretnénk rávilágítani arra, hogy hogyan védhető ki a hibák többsége.










Elsősorban, ismernünk kell a cégcsoportunk tagjait abból a célból, hogy egyáltalán felismerjük, hogy mely társaságokkal bonyolított ügyleteink esnek transzferár szabályozás alá; ez nagyobb cégcsoport esetében nem is könnyű feladat. Fontos az is hogy tisztában legyünk a dokumentációs kötelezettség alá eső ügyletekkel, azaz figyeljünk minden a kapcsolt felek között történő áru kereskedelemre, szolgáltatásra, de ne felejtsük ki a hiteleket, a garanciavállalásokat és más úgynevezett láthatatlan vagy mérleg alatti tételeket sem.

Ezt követően száműznünk kell a gondolatvilágunkból azt a tévhitet, hogy a transzferárazás évente egyszeri probléma, amelyet a társasági adóbevallással egyidejűleg kell „letudni”. Minden új ügylet kezdetekor érdemes megvizsgálni, hogy az adott ügyletben milyen – a piacihoz igazodó – konkrét árat vagy árképzési metódust alkalmazzanak a kapcsolt felek, hiszen cégcsoporthoz nem tartozó független felek is így tesznek és a transzferárazás alapigazsága szerint az ő magatartásukat kell irányadónak tekinteni. Független felek, mielőtt szerződnének egymással, tájékozódnak a piaci viszonyokról, áralkut folytatnak egymással és ennek eredményeként születik a piaci ár. Ebből adódóan az ügylet kezdetekor fennálló feltételek ismerete a kapcsolt felek egymás közötti ügyleteiben is elengedhetetlen. Ez az állapot a legtöbb esetben utólag már nem rekonstruálható megfelelően.

A kockázatok csökkentése érdekében érdemes minden új ügylet kezdetekor transzferárazásban jártas adótanácsadó véleményét is kikérni, ezzel a számos adókockázatot és így költséget is magukban rejtő utólagos korrekciók kivédhetőek. Természetesen számos további javaslat merül fel, amely már meghaladná a jelen bevezető kereteit, így rá is térnénk a főbb nehézségek felsorolásszerű ismertetésére:

  • Szigorú magyar szabályozás és kemény szankciók egy nemzetközileg enyhébb környezetben (lassú eltolódás azért megfigyelhető a nemzetközi tendenciák irányába)
  • Kapcsoltsági viszony megállapítása
    • Szervezeti ábra beszerzése nehézkes, sokszor üzleti titoknak minősül
    • Házastársak, vagy családtagok részesedéseinek együttes kezelésének hiánya
    • Összeszámítási szabályok gyakran figyelmen kívül hagyása
    • Téves KKV besorolás
  • Tranzakció feltérképezése
    • Nincs írásos szerződés a tranzakcióról
    • „Láthatatlan” ügyletek (ingyenes, elhatárolásban vagy vegyes tételek közötti ügyletek – pl.: kamatmentes kölcsön, apport, követelés elengedés)
    • Valóban történt-e dokumentációs kötelezettséget keletkeztető tranzakció vagy sem (történt-e teljesítés az ügylettel kapcsolatban)
    • Tisztán belföldi tranzakciókra is kell nyilvántartás
    • Csak hiányos vagy javítás alatt álló beszámolók rendelkezésre állása
  • Információáramlási problémák
    • Bizalmas információk nehézkes kiadása
    • Komplex ügyleteknél több tagvállalattól is szükséges lehet információ, de a cégcsoportokon belül jellemzően lassú az információáramlás (vagy egyáltalán nincs üzleti titok miatt)
    • Több tevékenységet végző cégek esetén nincs pontos költségkalkuláció, nem határozható meg az egyes ügyletek önköltsége, csak aggregált szinten összesített adatok állnak rendelkezésre
  • Szokásos piaci ár megállapítása
    • Cégcsoport szinten hibás transzferárazási gyakorlat kialakítása, amely alapvetően nem felel meg a szokásos piaci ár elvének
    • A felek között már régebben végbement tranzakcióról kiderül, hogy az alkalmazott ár nem felel meg a szokásos piaci árnak
    • Módszerek közötti döntés nehézségei
    • Adóalap korrekció elmaradása
    • Kereskedelmi tevékenységeknél nem feltétlenül az a szokásos piaci ár a kapcsolt felek között, amelyet az egyik fél a független felek felé is érvényesít (pl.: gyártói és disztribútori tevékenységek elválása, más kockázatok és funkciók az ügyletekben – hitelezési kockázat, vevőkkel kapcsolattartás, stb.) – e többlet funkciókat „service fee” címen számlázzák külön, amelynek a szokásos piaci voltát sokkal nehezebb bebizonyítani, mintha eredetileg már eltérő haszonkulcsot alkalmaztak volna
  • Ellenőrzést-önellenőrzést nehezítő körülmények
    • Régi az ügylet és nem áll rendelkezésre (kellően részletes) írásos szerződés
    • Felek funkciói-kockázatai már nem tárhatók fel
    • Gyakran a nyilvántartások alapján derül fény más hiányosságokra és mulasztá-sokra is (pl.: bérek, áfa)
    • Kapcsolt vállalkozások be- és kijelentésének elmulasztása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.