A LeitnerLeitner legfrissebb tanulmánya az unióban dolgozó magyarok egészségbiztosítással kapcsolatos kötelezettségeit és jogait elemzi. A tanulmányt Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója ismertette a Nyugat-magyarországi Egyetem által szervezett Soproni Pénzügyi Napok keretében.
A
munkanélküliség, a kedvezőtlen munkakörülmények és a bérek reálértékének
csökkenése miatt egyre több magyar keres munkát az Európai Unió gazdaságilag
fejlettebb országaiban. Körülbelül 300 ezren az Egyesült Királyságban, 100
ezren Németországban, 50 ezren Ausztriában dolgoznak, és körülbelül 50 ezer
magyar él és dolgozik a többi uniós tagállamban. A külföldi munkavállalás sok
kockázata közül a legjelentősebbek azok, amelyeket egy esetleges betegség,
baleset vagy munkanélküliség hoz magával. Mivel a tagországok társadalombiztosítási
és ezen belül az egészségbiztosítási rendszerei jelentősen eltérnek egymástól, a
csalódások és váratlan többletköltségek elkerülése érdekében még a
munkavállalás előtt érdemes ezeket részletesen megismerni.
A társadalombiztosítási
rendszer kialakítása minden állam belügye, ugyanakkor az unió törekszik a
tagállamok szabályozásának összehangolására. Ennek értelmében az EU-s
polgárokat tilos megkülönböztetni állampolgárságuk alapján, a külföldről érkező
munkavállalókat az adott ország állampolgáraival egyenlő elbánásban kell
részesíteni. Tehát például egy Ausztriában dolgozó magyarnak ugyanazok a jogai
és kötelezettségei, mint egy osztrák állampolgárnak, de teljesen mások, mint
Magyarországon.
Fő szabály
szerint minden munkavállaló csupán egyetlen államban lehet biztosított: egy tagállamban
kell járulékokat fizetnie. A társadalombiztosítási szolgáltatásokat ott veheti
igénybe, és ott kapja a pénzbeli juttatásokat, ahol járulékot fizet. A határainkon
kívül dolgozó magyaroknak a külföldi biztosítási jogviszony kezdetétől számítva
nem kell, és nem is szabad járulékot fizetniük Magyarországon. Külföldön
szerzett jogviszonyukat a munkavégzés kezdetétől számított 15 napon belül be kell
jelenteniük az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál. Ha ezt elmulasztják,
akár 200 ezer forintos büntetést is kiszabhatnak rájuk.
Ezután be kell
jelentkezniük a munkavégzés tagállamában, amelynek menetében szintén jelentős
eltérések lehetnek. Ezért fontos, hogy a munkavállaló rákérdezzen, hogy a
bejelentés kinek a feladata, és pontosan hogyan és hol kell megtenni. Németországban
például a munkavállalónak csak a betegbiztosítónál kell bejelentkeznie, mert az
intézmény továbbítja az adatokat a nyugdíjbiztosító, balesetbiztosító irányába.
Ha tehát a regisztráció elmarad, akkor nem csak a betegbiztosítás, de nyugdíjellátás
is veszélybe kerülhet.
A külföldön
munkát vállalóknak egy számukra ismeretlen szabályozási környezetben kell
fontos döntéseket meghozniuk. A német rendszerben például
bizonyos kereset felett választani lehet a törvényi, a magán egészségbiztosítás
közül. A döntés előtt mérlegelni kell az előnyöket és a hátrányokat is. A
törvényi pénztáraknál például nincs jövedelemkorláthoz kötve a belépés, és a
családtagokra is automatikusan kiterjed a jogviszony. A magánbiztosítóknál azonban
jobb minőségű és gyorsabb az ellátás. Ráadásul csak törvényi pénztárból 145 közül
választhatnak a munkavállalók.
Bár a járulékok
levonása és befizetése a munkáltató feladata, de a munkavállalónak is érdemes tisztában
lennie még a szerződés megkötése előtt ezek mértékével. A levonások ugyanis befolyásolják
a kézhez kapott munkabért, így lényegesek a külföldi élet költségvetésének
megtervezésekor. A járulékteher kiszámítása nem mindig egyszerű feladat. Több
országban iparáganként vagy egyéb szempontok alapján különbözhet a járulékok mértéke.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy sok helyen van járulékfizetési plafon vagy
küszöb. Ez utóbbi alacsony fizetésűek számára ugyan elsőre kedvezőnek tűnhet, ugyanakkor
vagy csak korlátozottan vagy egyáltalán nem lesznek jogosultak az ellátásokra. Ausztriában
a küszöb havi a bruttó 386,8 eurónál, Németországban 450 eurónál, az Egyesült
Királyságban pedig 109 fontnál van.
Markáns
különbségek vannak az egyes tagállamok egészségbiztosítása által garantált
ellátásokban is. A német és az osztrák egészségbiztosítás a cél szerint befizetett
járulékok mértéke alapján nyújt egészségügyi vagy anyasági-apasági ellátást, táppénzt.
Az Egyesült Királyságban azonban egyetlen járulékmérték van érvényben, mely az
egészségügyi ellátásokon túl a munkanélküli vagy nyugdíjellátásokra is
fedezetet nyújt.
Az Egyesült
Királyságban a betegállomány adminisztrációja is egyszerűbbnek tűnik: a munkavállaló
betegségének első 7 napjára nem szükséges orvosi igazolás, saját nyilatkozat is
elegendő. Németországban csak a betegség első 3 napjára vonatkozik hasonló
szabály. Ausztriában nemcsak az orvos, hanem a munkáltató igazolása is
szükséges a táppénz igénybevételéhez.
Ha a külföldön
biztosított állandó magyar lakhellyel rendelkező magyar állampolgár
ideiglenesen itthon tartózkodik, csak akkor jogosult teljes körű természetbeni
ellátásra, ha van a külföldi egészségbiztosító által kiállított igazolása. Ha
nem rendelkezik igazolással vagy nincs bejelentett lakhelye, akkor
Magyarországon csak az orvosilag szükséges ellátásokat veheti igénybe.
A
LeitnerLeitner tanulmánya – mely a website-ról letölthető – az említett
kérdéseken kívül foglalkozik még többek között az OECD országok GDP arányos
egészségügyi kiadásainak összehasonlításával, az EU munkaerő-piaci
kezdeményezéseivel, az ideiglenesen EU államokban tartózkodók
egészségbiztosítási jogaival.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.